Goede zorg doen we samen

Goed luisteren en samen naar een oplossing zoeken

A._Vrijwilliger_Marjolein_Don_345_200_s_c1
FOTO & TEKST: DÉSIRÉE VAN DER VALK

Marjolijn: “Het telefonisch meldpunt is de voordeur van Zorg voor elkaar Breda. Wij beantwoorden vragen die zorg en welzijn raken. Inwoners uit Breda kunnen bij ons terecht. Of het nu gaat om het invullen van formulieren of om schuldhulpverlening. Wij helpen mee samen antwoorden te vinden.”

“We werken met minimaal 3 mensen, vaak meer. Eén van ons is professional, de anderen zijn vrijwilliger. We werken nauw samen. Ik vind de goede en open werksfeer heel fijn. Vrijwilligers en professionals zijn gelijkwaardige collega’s.”

Op zoek naar een oplossing

Marjolijn: “Als iemand belt, stel ik eerst wat vragen. Zodat ik weet waar het precies over gaat. Aan de telefoon praten mensen vaak makkelijker. Daarna gaan we samen zoeken naar een oplossing. We vinden het belangrijk dat iemand hier zelf in meedenkt. En dat de oplossing passend is.”

De bellers hebben heel verschillende vragen. Soms zijn mensen eenzaam en willen even aandacht. Dan weer zitten ze met een klusje in huis. Zelf kunnen ze dat niet doen. Of er zijn geldproblemen. “Die variatie maakt het werk zo interessant. Het is niet alleen maar kommer en kwel hoor. Het zijn vaak prettige gesprekken. En soms hebben wij gewoon erg veel plezier, de beller en ik.“

Er zijn zoveel redenen waardoor problemen ontstaan

Marjolijn werkt op maandagochtend en donderdagmiddag. “Door mijn werk ken ik alle organisaties voor zorg en welzijn. In Breda zijn dat er trouwens heel wat. Ik heb beter begrip gekregen voor mensen die het moeilijk hebben. Er zijn zoveel redenen waarom je in de problemen kunt komen.”

“Het leukste is als we samen een goede oplossing vinden. Laatst werd ik gebeld door een boze zoon. Zijn moeder had direct thuiszorg nodig. Helaas dat kon niet snel geregeld worden. Ik heb toen ruim twee uur gebeld met instanties. Maar toen had ik die zorg wel geregeld! Daar krijg ik nou energie van.”