Goede zorg doen we samen

Dag en nacht bellen mensen met Sensoor

Sensoor-Jeroen_Aerts_345_200_s_c1
FOTO: JEROEN AERTS  TEKST: ESTHER ELSHOF

Dag en nacht zijn de telefoonlijnen van Sensoor open. Mensen bellen om allerlei redenen. Omdat ze een probleem hebben, eenzaam zijn of het leven niet meer zien zitten. Of gewoon om een praatje te maken.

Rob vertelt: “De aanleiding was een advertentie in de Bode. Hierdoor werd ik herinnerd aan een boek dat ik lang geleden las. De hoofdpersoon was in zijn vrije tijd vrijwilliger bij een telefonische hulplijn. Dat heeft blijkbaar veel indruk op me gemaakt. Nu ben ik met pensioen. Vandaar ook dat ik op zoek was naar zinvolle tijdsbesteding.” Als vrijwilliger draai je diensten van 4 uur. Minimaal 1 keer per week. Elke maand werk je een halve nachtdienst. Dat kan zowel thuis als op kantoor. In Breda zijn 20 vrijwilligers werkzaam. Brigitte Engwegen is de professional erachter. Zij doet de selectieprocedure van nieuwe vrijwilligers. Er melden zich allerlei mensen aan. Zij die met pensioen zijn. Jonge mensen, die zijn opgeleid binnen maatschappelijk werk of psychologie. Die ervaring met gesprekken willen opdoen. Mensen die tijd willen steken in het helpen van andere mensen.

Als je door de selectie bent, krijg je een opleiding van 11 bijeenkomsten. Je leert daar met emotionele mensen om te gaan, je grenzen aan te geven: ‘Wat maakt dat deze mens zo doet.’ Je leert luisteren zonder oordeel. Mensen begrijpen, daar draait het om. Zaken die je ook goed kunt gebruiken in je privéleven. Brigitte zegt: ”Wij zijn dan ook geen therapeuten. Het gaat om het gesprek, niet om hulpverlenen. Het luisteren op zich is vaak al voldoende. We geven geen oplossingen of adviezen. Wel merken we dat de vraag toeneemt. Steeds meer mensen bellen met Sensoor. Eén keer maand hebben we intervisie. Dan komen alle vrijwilligers bij elkaar om te praten over het werk.”