Goede zorg doen we samen

Afsprakenkaart is duidelijk en veilig

Afsprakenkaart-Jille_Zuidema_345_200_s_c1

Thom Goos is een van de vrijwilligers waarmee Esther samenwerkt. Voor zijn pensioen 15 jaar geleden, was hij hoofd inkoop bij de RET, het Rotterdams openbaar vervoer. Heel wat anders dan waar hij nu -alweer 7 jaar- mee bezig is! Thom begeleidt vrijwilligers en doet administratief werk.

FOTO: JILLE ZUIDEMA

 

De afsprakenkaart

Sinds kort krijgen nieuwe klanten een afsprakenkaart. Ook bestaande contacten van Praktische Hulp Aan Huis zullen er een ontvangen. De kaart is bedoeld voor klanten én vrijwilligers, want ze werken samen. Dat moet met respect gebeuren en voor allebei veilig zijn. Thom geeft een voorbeeld: “Je komt vaak in je eentje bij iemand thuis. Dat kan voor kwetsbare situaties zorgen. Als je gaat kijken naar de geldzaken van een klant, dan moet er vertrouwen zijn.” Het is goed om duidelijke afspraken te maken; Hoe gaan we met elkaar om? Dat wordt op de afsprakenkaart uitgelegd. De klant blijft zelf verantwoordelijk. Pas als die iets echt niet zelf kan, of niemand heeft, gaat ZveB zoeken naar een oplossing. Dat kan dus een vrijwilliger zijn.

Vrijwilligers vinden en begeleiden

Esther vertelt: “Het zoeken naar vrijwilligers gebeurt heel zorgvuldig. Eerst hebben we gesprekken. Een nieuwe medewerker gaat mee met iemand die ervaren is. Bezoeken worden nabesproken. En: delen is het toverwoord! Vrijwilligers moeten dat wat ze meemaken niet voor zichzelf houden. Lastige dingen komen aan bod in ons onderling overleg. Natuurlijk zonder dat de naam van een klant wordt genoemd. Zo proberen we oplossingen te vinden. We bellen soms naar klanten en vrijwilligers. We luisteren naar hun ervaringen, daar kunnen we van leren! Mensen voelen zich hier verbonden, ook met de klant. We ronden het pas af als hulp niet meer nodig is”. Werken als vrijwilliger bij ZveB? Neem contact op met: esthervanmaanen@zorgvoorelkaarbreda.nl Voor algemene vragen: ZveB telefoonteam (076) 525 15 15